Warning: file_put_contents() [function.file-put-contents]: Only 0 of 53 bytes written, possibly out of free disk space in /home/wamwiesc/domains/gazeta-wiesci.pl/public_html/wp-content/plugins/grid-gallery-ready/vendor/Rsc/Cache/Filesystem.php on line 40
Bezsenne noce, senne poranki | WieÅ?ci Gazeta Regionalna

Bezsenne noce, senne poranki

Wieści bezsenność

Statystyki są bezlitosne – co drugi Polak ma problemy ze snem. Przewlekle trwająca bezsenność jest przyczyną ciągłego zmęczenia, wpływa negatywnie na nasz nastrój i nawet może być powodem depresji.

Zmęczeni codziennymi obowiązkami domowymi, pracą i szybkim tempem życia, kładąc się wieczorem do łóżka, marzymy tylko o jednym, aby szybko zasnąć. Jednak, gdy przyjdzie noc prawie połowa Plaków przewraca się z boku na bok, nie mogąc zasnąć. Bez snu nie jesteśmy w stanie przeżyć dłużej niż 10-14 dni. Dlaczego sen jest aż tak ważny? Podczas snu nasz organizm się regeneruje, przypływają siły witalne i energia, wypoczywa umysł i system nerwowy a także rozluźnia się całe ciało.

L 72

L 72


Dobowe zapotrzebowanie człowieka na sen jest zróżnicowane. Większość z nas czuje się dobrze, gdy przesypia 6-8 godzin dziennie. Powszechnie przyjmuje się, że wystarczająca długość snu jest taka, po której budzimy się wypoczęci. Wyróżniamy dwie fazy snu: płytką i głęboką. Działanie zdrowotne ma głównie faza snu głębokiego. Wtedy to występują procesy naprawcze w naszym organizmie. Okres zasypiania powinien trwać ok. 15 minut.
Niestety, statystyki wskazują, że należymy do najbardziej bezsennych narodów Europy. Blisko połowa Polaków ma kłopoty ze snem, z czego ok. 60% stanowią kobiety. Największy odsetek procentowy osób cierpiących na bezsenność, stanowią ludzie po 60. roku życia, jednak problem ten dotyczy również małych dzieci. Często przyczyną bezsenności jest zakłócenie równowagi procesów biologicznych zachodzących w organizmie, które regulowane są przez melatoninę. Melatonina jest hormonem regulującym rytmy dobowe i jakość snu, wydzielanym przez szyszynkę pod wpływem światła dziennego, dlatego też praca wyłącznie przy sztucznym oświetleniu, powoduje jej niedobór. Także z wiekiem człowieka obserwuje się wyraźny spadek wydzielania melatoniny, a po 65. roku życia prawie on zanika. Efektem braku snu jest zmęczenie i ogólne rozkojarzenie. Długo trwająca bezsenność jest groźna zarówno dla zdrowia fizycznego jak i psychicznego, może spowodować pogorszenie jakości życia, wpłynąć negatywnie na nasz nastrój i samopoczucie. Wg naukowców bezsenność może nawet wywołać depresję. Bezsenność (inaczej agrypnia, asomnia) jest sygnałem naszego organizmu, że dzieje się coś niepokojącego. Przejawia się ona w postaci trudności z zasypianiem, częstym budzeniem się lub zbyt krótkim snem.
Jak sobie radzić z bezsennością? W pierwszej kolejności powinniśmy spróbować domowych sposobów, do których należą m.in.: przestrzeganie stałych godzin snu i unikanie drzemek w ciągu dnia, nieobjadanie się przed snem, spanie w zaciemnionym, cichym i wywietrzonym pokoju, ćwiczenia relaksacyjne. Jeśli mimo to, bezsenność utrzymuje się nadal, możemy skorzystać z leków dostępnych w aptece bez recepty, np. leków homeopatycznych. W przeciwieństwie do leków nasennych i uspokajających leki te nie uzależniają i nie powodują upośledzenia sprawności psychomotorycznej.
Jeśli jednak problemy ze snem nie ustępują przed dłuższy czas, powinniśmy zgłosić się do lekarza. Bezsenność może być objawem wielu poważnych chorób, dlatego tak ważne jest, by jak najwcześniej rozpocząć leczenie, aby spać spokojnie.